کانال تاریخ و ادبیات کرمانجی

کانال تاریخ و ادبیات کرمانجی

عضویت در کانال

1,467 عضو

#بدبخت_آن_ملتی که تاریخ خود را نداند، تیره بخت تر از آن، ملتی که علاقه مند به دانستن تاریخ خود نباشد و شوربخت تر از همه، ملتی است که تاریخ خود را به ریشخند بگیرد https://www.instagram.com/kurd.kurmanc/ مدیریت کانال: @tarikhkormanj

کردهای زنگنه پاری چهاران (بخش چهارم)🌹🌹 🖊اپومرگان؛ در سال ۱۰۵۵ هجری قمری شهر خواف در خراسان به اقطاع دوست على خان زنگنه داده شد . در سال ۱۰۵۷ هجری قمری دوست على خان از زمره امرایى بود که در محاصره قندهار شرکت داشتند . در سال ۱۰۵۸ هجری قمری حکومت ولایت گرمسیر با توابع و ملحقات و مضافات به دوست على خان حاکم ایل زنگنه که در این وقت تیولدار ولایت خواف و باخرز خراسان بود ، داده شد . از سال ۱۰۶۴ هجری قمری به بعد شیخ على خان ، خان قبیله کلهر و تیولدار سنقر و کرمانشاه شد . آبادانى کرمانشاه عمدتاً توسط شیخ على خان صورت گرفت چرا که در سال ۱۰۰۴ هجری قمری کرمانشاه به نام مزرعه اى معروف بود اما در نیمه ی دوّم قرن ۱۱ هجرى کرمانشاه عمران و آبادى خود را از سر گرفت و شیخ على خان از زمان شاه عبّاس دوّم درعمران و آبادانی آن بسیار کوشید . شیخ على خان به سال ۱۰۶۶ هجری قمری حکومت سنقر و دینور را نیز در دست داشت . روى هم رفته باید گفت : که ایل زنگنه در دوره ی شاه عبّاس دوّم روز به روز بر اهمیت خود افزود و مناصب نسبتاً والایى به دست آورد و مسیرى را که از زمان شاه اسماعیل اوّل در آن گام نهاده بود با سرعت بیش تر طى کرد و به مقصد نهایى که رسیدن به قدرتمند ترین منصب بعد از منصب شاه باشد نزدیک شد . در زمان شاه سلیمان و به ویژه پس از رسیدن شیخ على خان به وزارت اعظمى ایل زنگنه بسیار قدرتمند شد و کارگزاران بسیارى از ولایات از ایل زنگنه تعیین شدند . چنان که در سال ۱۰۸۶ هجری قمری طایفه زنگنه به معیت حسین على خان زنگنه که به حکومت بهبهان و کهگیلویه و بویر احمد منصوب شده بود به بهبهان رفتند و پشت کوه را قشلاق و پیش کوه را ییلاق خود قرار دادند . @tarikhkormanji یکی از بزرگ ترین طوایف کرد در شرق خراسان شهرستان خواف با حدود ۱۵۰۰ خانوار جمعیت ، ایل زنگنه می باشد . که به گفته برخی از مورّخین مهاجرت ایل زنگنه به ولایت خواف در ۳ مرحله بوده است و هدف اصلی دولت های وقت از کوچاندن آن ها شکست قدرتشان در موطن اصلی بوده است . وچه بسا این امر نتیجه داده و امروزه آثاری از کرد بودن این طایفه نمایان نیست. کانال تاریخ وادبیات کرمانجی🌹🌹 @tarikhkormanji

مرگ_يك_كورد!!! @tarikhkormanji مرگ يك كورد كه فقط در بمباران حلبچه و سردشت يا دركوبانى و شنگال اتفاق نيفتاد...!!! مرگ يك كورد زمانى رقم خورد كه يك مادر با كودك كورد به زبان فارسى سخن گفت، تا كودكش بافرهنگ تر ديده شود! بى آنكه بداند اين عمل ،فرهنگ نبود بلكه بى اصالتى و فرهنگ زدگى بود...!!! قتل يك كورد در خيابان هاى تركيه به زير رگبار هاى پليس كه مرگ نيست...!!! فرياد بى عدالتيست فريادى كه در آن سوى مرز قلب هم خونش را در چهار گوشه ى جهان به درد آورد... نه اين مرگ نيست! مرگ كورد همان لباس زيباى زنانش بود كه جايش را به مدل هاى هاليوودى داد و به تاريخ پيوست...!!! مرگ يك كورد را در لا به لاى كلام كهنه پدرم ديدم كه ميگفت: پسرم طایفه و ارباب خودت را خوب بشناس كه تو برتر از ديگر طوايف كورد هستى..!! و من مرگ كورد را چنين ديدم.... مرگى بدون خون و حتى سلاح مرگ تدريجى نه در گوشه هاى زندان بلكه در مقابل چشمان ما و بيچاره من! كه روزى صدبار طعم تلخ مرگم را ميچشم... نگذارید زبانمان بمیرد که همه چیز ما خواهد مرد ما را در حق خود برای تدریس و تحصیل به زبان مادری حمایت کنید. کانال تاریخ وادبیات کرمانجی🌹🌹 @tarikhkormanji

🌺 فلسفه حرکت تاریخی کرد به خراسان 🌺 🔴پاری سسیان ( قسمت سوم ...) علي خراساني در مصاحبه با فصلنامه ي‌ آواشينچاپ انستيتوي كردي سوئد مي نويسد : «كردهاي خراسان از تركيب كردستان بزرگ … كرد هاي سوريه ، قفقاز ،باكو ،تركيه ،كردهاي جنوب عراق ، ماكو و مهاباد تشكيل شده اند … و كردهاي افغانستان، پاكستان وهندوستان هم از خراسان به آن ولايت رفته اند .» @tarikhkormanji علي رغم تحقيقات صورت گرفته در مورد كردهاي خراسان وارائه نظرهاي متفاوت هنوز يك سؤال اساسي بي پاسخ مانده است : آيا كردها پيش از مهاجرت زمان صفويه هم در خراسان مي زيسته اند و يا خير؟ اين ابهام را ، هر چند به استناد برخي نظرها مي توان برطرف كرد ؛ ولي راستي چه پيوندي بين كرد خراسان و تركيه وجود دارد؟ آيا امكان ندارد تعدادي كرد نيز از خاور زمين به غرب رفته باشند و نام خراسان را با خود به استان ارز روم برده باشند كه امروز شهرهاي قوچان ،شيروان وطوايف كيكان ،سيوكان ، اُمَران بنا به نظر انستيتوي كردي سوئد در ايران و تركيه وجود دارند و اين كه بگوييم همه ي ‌كردهاي خراسان يك باره از غرب آمده اند ؛ پس چه كساني در 500 سال قبل اين مناطق و مرزها را در دست داشته اند ؟ مؤلف كتاب جامعه شناسي ومردم شناسي ايلات و عشاير در مورد احتمال از شرق به غرب رفتن برخي قبايل مي نويسد : @tarikhkormanji « محتمل است ،‌ مهاجرت گروهي قبايل و طوايف ايراني از مشرق ايران به سوي غرب ، تدريجي بوده و اين قبايل بعد ازمدتي جدايي از يكديگر در كوهستان زاگرس و سواحل دجله به هم رسيده اند . و چون همنژاد و همزبان بوده واز حيث دين ،اخلاق ،آداب ورسوم اختلافي بين شان نبوده ، آميزش و اختلاط آنها با هم به سهولت انجام پذيرفته است .»15 مينورسكي محقق كردشناس روس نيز در نظري مشابه در بيستمين كنگره جهاني خاورشناسان گفته است : «كردان قومي هستند كه از ايران خاوري برخاسته اند»ولي در اين باره بايد تحقيقات بيشتري صورت گيرد و اين يك نظريه بيش نيست . @tarikhkormanji «حقيقت اين است كه كردها قبل از زمان صفويه نيز در خراسان سكني داشته اند . كُرد بودن ابومسلم خراساني خاطرات دعبل خزائي در راه عبور ورسيدن به مرو و برخورد او با كُرد هاي علوي ، خاطرات تيمور دركتاب منم تيمور جهانگشا ، كه در مسيرقوچان به گروهي برمي خورد ؛‌ كه مي گويند :‌ ما كُرديم و همزمان با دوره ي تيمور ،‌ كلاويخو نيز در سفرنامه ي خود اشاره به وجود كردها در خراسان مي نمايد. همه وهمه دليل بر وجود كردها پيش از زمان صفويه در خراسان است . كردهاي شمال خراسان شيعه مذهبند وجمعيت شان بيش از يك ميليون نفر است وادبيات شفاهي اين مردم به علت نداشتن رسم الخط كرمانجي خراسان در معرض آسيب جدي است كه اميد مي رود كار به دستان فرهنگي با حمايت از فرهنگ هاي بومي زمينة‌ تقويت فرهنگ ملي را فراهم آورند . @tarikhkormanji کردها که کلمه ایران را با یای مجهول می خوانند و با رسم الخط کوردی چنین مینوشتن(ئیران)و(ئیر)و(ئار)هرسه به معنای (مقدس)و (اتش)می باشنداز انجا که اتش در روزگار باستان مقدس ترین عناصر شناخته شده و موردنیاز بوده است نامش از (ئیر)گرفته شده و چون سرزمین ایران نیز همچون اتش موردپرستش و تقدس بوده است نام (ئیران)بر آن نهاده اند یعنی سرزمین مقدس و سرزمین وجایگاه دوست داشتنی ومحترم وموردپرستش.وآریا به معنایی (ئاری ها)است.یعنی کسانی که(ئار)=(آر)رامی پرستیدند.یعنی آتش پرست بودند.بنابراین مفهوم آریائی ها یا آری ها کاملا اشکارا میشودکه چرا بر مردمان این سرزمین اطلاق شده است.بعدها بعضی از آری های غیر کورد به هندوستان و برخی به اروپا مهاجرت کردند که امروزه شاخه های هندی اروپای راتشکیل میدهند.اگر امروز واژه های همانند فراوانی درکرمانجی وزبانهای انگلیسی والمانی یا فرانسوی میبینیم معلول همان علت قرابت اولیه است. بابرسر كار امدن صفوي و براي مقابله با امپراتوري استعمارگر و توسعه طلب عثماني كه خود را وارث بالاستحقاق سزمين هاي اسلامي مي پنداشت مذهب تشيع را در مقابل تسنن در ايران رسميت داد. ادامه دارد.... کانال تاریخ وادبیات کرمانجی🎋❣❣ @tarikhkormanji

جایگاە زبان کوردی در میان زبانهای جهان. کوردی ۳۱، فارسی ٤٠، آذری ٤۷. عربی ۷

۹پله بالاتر از زبان فارسی👍👍

کانال تاریخ وادبیات کرمانجی🌹🌹

@tarikhkormanji

جایگاە زبان کوردی در میان زبانهای جهان. کوردی ۳۱، فارسی ٤٠، آذری ٤۷. عربی ۷ ۹پله بالاتر از زبان فارسی👍👍 کانال تاریخ وادبیات کرمانجی🌹🌹 @tarikhkormanji